O tom, že dnešní elektronika je mnohem více poruchová než ta, která byla vyráběna dříve, není pochyb. Zažili jsme to všichni – mnozí mají například ještě lednici starou dvacet let, která stále funguje dobře, zatímco ta nová nejmodernějšího typu se porouchá po několika málo letech. To samozřejmě naštve, a je jasné, že to není náhoda. Ve skutečnosti je za tím hned několik různých faktorů.
Tím prvním je stále větší složitost těchto přístrojů. Zatímco ty původní byly poměrně jednoduché konstrukce, ty dnešní jsou plné jemných elektronických součástek. To také znamená mnohem větší šanci, že se některá z nich porouchá, a s ní i celý systém.
S tím souvisí i fakt, že oprava už není tak jednoduchá jako dřív. Zatímco kdysi jednoduché opravy zvládl i laik, dnes se musí i s drobnou závadou do specializovaného servisu. Tyto opravy jsou pak samozřejmě také mnohem dražší, takže si jich všímáme mnohem víc.
V neposlední řadě je zde i fakt, že firmy často úmyslně vyrábí své výrobky tak, aby se krátce po konci záruční lhůty začaly porouchávat. Jedná se o jednoduchý a poměrně účinný způsob, jak zákazníka donutit koupit si nový model, neboť s rychlým vývojem techniky je to často finančně mnohem výhodnější, než oprava. Tím se firmám i prodejcům samozřejmě zvyšují zisky.
Smutné je, že proti tomu běžný zákazník příliš mnoho dělat nemůže. Pokud se bez dané věci z nějakého důvodu neobejdeme (a například právě u již zmíněné ledničky je to pochopitelné), pak se zkrátka musíme tomuto trendu přizpůsobit, neboť jednoduše nemáme na výběr.
Co bychom tedy jako zákazníci měli dělat? Jediné, co pomůže, je kupovat pouze minimum elektroniky, a snažit se vybírat takové, které mají garantovánu delší životnost. Také v případě, že se rozbije, nekupovat novou, nýbrž dát tu stávající opravit, i když nás to možná vyjde dráž. Jistě, není to mnoho, avšak jinou možnost zkrátka nemáme..